Most im. Legionów Piłsudskiego to ważna konstrukcja w Płocku, zlokalizowana nad rzeką Wisłą, która pełni kluczową rolę w lokalnym transporcie drogowym i kolejowym. Jest to solidny żelazny most drogowo-kolejowy, który oparty jest na ośmiu betonowych filarach.
Przez ten most przebiega znana linia kolejowa nr 33, łącząca Kutno z Brodnicą. Ta trasa stanowi istotny element infrastruktury kolejowej, umożliwiając codzienne podróże między tymi miastami.
Historia
Most im. Legionów Piłsudskiego, zbudowany w latach 1937–1938, jest dziełem prof. Andrzeja Pszenickiego. Jego historia jest pełna dramatycznych wydarzeń. W momencie wybuchu II wojny światowej, w wrześniu 1939 roku, dwa przęsła mostu zostały wysadzone przez polskie wojsko, co miało na celu opóźnienie postępu wroga. W ciągu okupacji, w roku 1943, most został odbudowany przez niemieckie władze, jednak już w styczniu 1945 roku, podczas ucieczki, przęsła mostu uległy zniszczeniu, co znacząco wpłynęło na komunikację w regionie.
Po wysadzeniu mostu Płock pozostał bez połączenia, gdyż z pierwotnej konstrukcji zachowały się jedynie dwa przęsła. Proces odbudowy rozpoczął się dopiero w czerwcu 1950 roku, kiedy to władze zorganizowały system przeprawowy z wykorzystaniem statków takich jak Smolka i Wodnik oraz pontonów i łodzi, co umożliwiło mieszkańcom pokonywanie Wisły.
W 1967 roku na moście miały miejsce zdjęcia do odcinka serialu pt. Ściśle tajne, który nosił tytuł Stawka większa niż życie. Jego historia jest również związana z przekształceniem nazwy — wcześniej most nosił imię Legionów Marszałka Józefa Piłsudskiego, jednak decyzją Rady Miasta Płocka z 27 marca 2012 roku zmieniono nazwę na Most Legionów Józefa Piłsudskiego.
Most w Płocku wyróżnia się również swoją unikalną konstrukcją. Różnica wysokości pomiędzy przyczółkami mostu wynosi bowiem osiem metrów, co sprawia, że przeprawa wznosi się z lewego, płaskiego brzegu Radziwia na wysoką skarpę prawobrzeżną. Każde z przęseł mostu jest inne i zostało zaprojektowane indywidualnie, co czyni go unikalną budowlą w regionie. Prace nad budową mostu trwały jedynie dwa lata, ponieważ były prowadzone równocześnie przez dwa zespoły budowlane, które spotkały się w centralnej części rzeki.
Remont
Most im. Legionów Piłsudskiego przeszedł wielokrotne prace remontowe, które miały na celu jego renowację i utrzymanie w dobrym stanie technicznym. Po raz pierwszy gruntownemu remontowi poddano go w 1979 roku.
Kolejna renowacja miała miejsce w okresie od 3 czerwca do 11 września 1994 roku. Warto również zauważyć, że latem 2019 roku zrealizowano znaczące prace remontowe, które spowodowały zamknięcie mostu dla pieszych i pojazdów.
Remont ten trwał od 8 lipca do 30 września, a jego wykonawcą była firma Freyssinet Polska, która była jedyną firmą uczestniczącą w przetargu. Jej oferta wyniosła 8 milionów 546 tysięcy złotych.
W ramach przeprowadzonych prac wymieniono balustrady oraz barierki, zmodernizowano izolację i nawierzchnię, a także zainstalowano nowe urządzenia dylatacyjne.
Iluminacja
W październiku 2008 roku most im. Legionów Piłsudskiego przeszedł znaczące zmiany w zakresie oświetlenia. W trakcie modernizacji na moście dokonano wymiany latarni, które zastąpiono nowoczesnymi wyrobami, określanymi jako „petki”. Słupy te, w formie litery P, przypominają oryginalne latarnie z 1938 roku.
Nowe oświetlenie mostu zostało zaprojektowane w trzech kolorach, które są bezpośrednim odniesieniem do barw miasta. Kamienne podpory pomostu przyjęły odcień niebieski, podczas gdy spód stalowych kratownic na każdym przęśle zyskał intensywną czerwień, a ich boki zostały pomalowane na beżowo. Dodatkowo, wnętrze kratownic podświetlone jest na biało, co tworzy efektowną iluminację.
Trójkolorowe barwy miasta Płocka – jasnoszafirowy, szkarłatny oraz beżowy – zostały oficjalnie przyjęte przez radę miasta poprzez specjalną uchwałę w 1938 roku. Te kolory nawiązują do munduru województwa płockiego, który był noszony przez szlachtę oraz zamożnych członków mieszczaństwa.
Przypisy
- Marek Szymański, Mazowsze na filmowo. Przewodnik turystyczny, Samorząd Województwa Mazowieckiego, Warszawa, 20.09.2023 r., ISBN 978-83-8009-864-0
- Most im. Legionów Piłsudskiego w Płocku otwarty po trzech miesiącach [online], Warszawa i Mazowsze - najnowsze wiadomości w RDC [dostęp 24.10.2019 r.]
- Most im. Legionów Piłsudskiego do remontu. Wyłoniono wykonawcę [online], Dziennik Płocki [dostęp 24.10.2019 r.]
- Remont ponad 80-letniego mostu w Płocku [online], Inżynieria.com [dostęp 17.08.2021 r.]
- a b Hubert Woźniak: Najdłuższy podświetlany most w Europie. Gazeta.pl, 17.10.2008 r. [dostęp 29.01.2010 r.]
- Uchwała Nr 353/XXI/12. 27.03.2012 r. [dostęp 17.08.2013 r.]
- Wyborcza.pl [online], plock.wyborcza.pl [dostęp 24.10.2019 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Lądowisko Płock-Szpital | Płock Radziwie | Most Solidarności w Płocku | Lotnisko Płock | Płock (stacja kolejowa)Oceń: Most im. Legionów Piłsudskiego