Most im. Legionów Piłsudskiego


Most im. Legionów Piłsudskiego to ważna konstrukcja w Płocku, zlokalizowana nad rzeką Wisłą, która pełni kluczową rolę w lokalnym transporcie drogowym i kolejowym. Jest to solidny żelazny most drogowo-kolejowy, który oparty jest na ośmiu betonowych filarach.

Przez ten most przebiega znana linia kolejowa nr 33, łącząca Kutno z Brodnicą. Ta trasa stanowi istotny element infrastruktury kolejowej, umożliwiając codzienne podróże między tymi miastami.

Historia

Most im. Legionów Piłsudskiego, zbudowany w latach 1937–1938, jest dziełem prof. Andrzeja Pszenickiego. Jego historia jest pełna dramatycznych wydarzeń. W momencie wybuchu II wojny światowej, w wrześniu 1939 roku, dwa przęsła mostu zostały wysadzone przez polskie wojsko, co miało na celu opóźnienie postępu wroga. W ciągu okupacji, w roku 1943, most został odbudowany przez niemieckie władze, jednak już w styczniu 1945 roku, podczas ucieczki, przęsła mostu uległy zniszczeniu, co znacząco wpłynęło na komunikację w regionie.

Po wysadzeniu mostu Płock pozostał bez połączenia, gdyż z pierwotnej konstrukcji zachowały się jedynie dwa przęsła. Proces odbudowy rozpoczął się dopiero w czerwcu 1950 roku, kiedy to władze zorganizowały system przeprawowy z wykorzystaniem statków takich jak Smolka i Wodnik oraz pontonów i łodzi, co umożliwiło mieszkańcom pokonywanie Wisły.

W 1967 roku na moście miały miejsce zdjęcia do odcinka serialu pt. Ściśle tajne, który nosił tytuł Stawka większa niż życie. Jego historia jest również związana z przekształceniem nazwy — wcześniej most nosił imię Legionów Marszałka Józefa Piłsudskiego, jednak decyzją Rady Miasta Płocka z 27 marca 2012 roku zmieniono nazwę na Most Legionów Józefa Piłsudskiego.

Most w Płocku wyróżnia się również swoją unikalną konstrukcją. Różnica wysokości pomiędzy przyczółkami mostu wynosi bowiem osiem metrów, co sprawia, że przeprawa wznosi się z lewego, płaskiego brzegu Radziwia na wysoką skarpę prawobrzeżną. Każde z przęseł mostu jest inne i zostało zaprojektowane indywidualnie, co czyni go unikalną budowlą w regionie. Prace nad budową mostu trwały jedynie dwa lata, ponieważ były prowadzone równocześnie przez dwa zespoły budowlane, które spotkały się w centralnej części rzeki.

Remont

Most im. Legionów Piłsudskiego przeszedł wielokrotne prace remontowe, które miały na celu jego renowację i utrzymanie w dobrym stanie technicznym. Po raz pierwszy gruntownemu remontowi poddano go w 1979 roku.

Kolejna renowacja miała miejsce w okresie od 3 czerwca do 11 września 1994 roku. Warto również zauważyć, że latem 2019 roku zrealizowano znaczące prace remontowe, które spowodowały zamknięcie mostu dla pieszych i pojazdów.

Remont ten trwał od 8 lipca do 30 września, a jego wykonawcą była firma Freyssinet Polska, która była jedyną firmą uczestniczącą w przetargu. Jej oferta wyniosła 8 milionów 546 tysięcy złotych.

W ramach przeprowadzonych prac wymieniono balustrady oraz barierki, zmodernizowano izolację i nawierzchnię, a także zainstalowano nowe urządzenia dylatacyjne.

Iluminacja

W październiku 2008 roku most im. Legionów Piłsudskiego przeszedł znaczące zmiany w zakresie oświetlenia. W trakcie modernizacji na moście dokonano wymiany latarni, które zastąpiono nowoczesnymi wyrobami, określanymi jako „petki”. Słupy te, w formie litery P, przypominają oryginalne latarnie z 1938 roku.

Nowe oświetlenie mostu zostało zaprojektowane w trzech kolorach, które są bezpośrednim odniesieniem do barw miasta. Kamienne podpory pomostu przyjęły odcień niebieski, podczas gdy spód stalowych kratownic na każdym przęśle zyskał intensywną czerwień, a ich boki zostały pomalowane na beżowo. Dodatkowo, wnętrze kratownic podświetlone jest na biało, co tworzy efektowną iluminację.

Trójkolorowe barwy miasta Płocka – jasnoszafirowy, szkarłatny oraz beżowy – zostały oficjalnie przyjęte przez radę miasta poprzez specjalną uchwałę w 1938 roku. Te kolory nawiązują do munduru województwa płockiego, który był noszony przez szlachtę oraz zamożnych członków mieszczaństwa.

Przypisy

  1. Marek Szymański, Mazowsze na filmowo. Przewodnik turystyczny, Samorząd Województwa Mazowieckiego, Warszawa, 20.09.2023 r., ISBN 978-83-8009-864-0
  2. Most im. Legionów Piłsudskiego w Płocku otwarty po trzech miesiącach [online], Warszawa i Mazowsze - najnowsze wiadomości w RDC [dostęp 24.10.2019 r.]
  3. Most im. Legionów Piłsudskiego do remontu. Wyłoniono wykonawcę [online], Dziennik Płocki [dostęp 24.10.2019 r.]
  4. Remont ponad 80-letniego mostu w Płocku [online], Inżynieria.com [dostęp 17.08.2021 r.]
  5. a b Hubert Woźniak: Najdłuższy podświetlany most w Europie. Gazeta.pl, 17.10.2008 r. [dostęp 29.01.2010 r.]
  6. Uchwała Nr 353/XXI/12. 27.03.2012 r. [dostęp 17.08.2013 r.]
  7. Wyborcza.pl [online], plock.wyborcza.pl [dostęp 24.10.2019 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Lądowisko Płock-Szpital | Płock Radziwie | Most Solidarności w Płocku | Lotnisko Płock | Płock (stacja kolejowa)

Oceń: Most im. Legionów Piłsudskiego

Średnia ocena:4.49 Liczba ocen:23