Lotnisko Płock, oznaczone kodem ICAO: EPPL, jest cywilnym lotniskiem sportowym zarządzanym przez Aeroklub Ziemi Mazowieckiej. Znajduje się ono w odległości zaledwie 2 km na północny wschód od serca Płocka, w malowniczej dzielnicy Kostrogaj Rolniczy.
To lotnisko, które dysponuje polem wzlotów bez nawierzchni sztucznej, cieszy się dużą popularnością wśród entuzjastów lotnictwa. W 1970 roku zostało uwzględnione w ewidencji lotnisk Urzędu Lotnictwa Cywilnego, gdzie figuruje pod numerem 24 na liście (nr rejestracyjny 26).
Dane lotniska
Lotnisko w Płocku to obiekt przeznaczony do użytku wyłącznego, co oznacza, że wszelkie operacje lotnicze są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody od Zarządzającego. W ostatnich latach lotnisko to zyskało na znaczeniu ze względu na swoje strategiczne położenie.
- lotnisko: Płock – EPPL,
- lokalizacja (WGS–84):
- 52° 33′ 43″ N,
- 19° 43′ 11″ E,
- częstotliwość lotniska: 122.800 MHz – Płock Radio,
- wymiary drogi startowej: 821 × 85 m, trawa,
- elewacja pasa startowego: 101 m / 331 ft n.p.m.,
- dozwolony ruch lotniczy: VFR,
- przyloty w godzinach pracy lotniska należy uzgodnić z głównym użytkownikiem lotniska,
- przyloty poza godzinami pracy oraz w dni świąteczne należy uzgodnić z głównym użytkownikiem lotniska z wyprzedzeniem 24 godziny.
Źródło
Śmigłowcowa Baza LPR
Od 2007 roku lotnisko w Płocku uzyskało status 17. stałej regionalnej bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. To istotny krok, który znacząco zwiększa zdolności ratunkowe w regionie.
Za ważną datę uznaje się 7 listopada 2008 roku, kiedy to miały miejsce Powiatowe Ćwiczenia Obronne PŁOCK 2008. W ich trakcie wzięła udział śmigłowcowa jednostka Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, a dokładnie Mi-2Plus, znany też jako Ratownik 18. To wydarzenie zadebiutowało również użyciem lądowiska przy bazie LPR.
Oficjalne otwarcie oraz rozpoczęcie działalności bazy miało miejsce w grudniu 2008 roku. W ramach infrastruktury HEMS Filia w Płocku znajdują się: działka, hangar przystosowany dla śmigłowca, który jest wyposażony w zaplecze socjalno-biurowe o powierzchni 402,40 m², ciąg komunikacyjny z lądowiskiem oraz stacja paliw dedykowana dla paliwa lotniczego.
Załoga HEMS w Płocku dyżuruje codziennie od świtu do zmierzchu. W ciągu roku wykonuje około 350 lotów, które obejmują zarówno interwencje w przypadku wypadków i nagłych przypadków zdrowotnych, jak i transporty międzyszpitalne. W skład załogi wchodzi pilot, ratownik medyczny lub pielęgniarz oraz lekarz. Dyżur realizowany jest z wykorzystaniem śmigłowca ratunkowego Eurocopter EC135.
Historia lotniska
„Lotnisko na Kostrogaju Rolniczym zostało założone w 1928 roku i w pewnym momencie pełniło rolę zapasowego obiektu dla Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. W trakcie II wojny światowej lotnisko stało się miejscem działalności niemieckich bombowców i myśliwców, które regularnie lądowały i startowały z jego pasów. W wyniku działań wojennych, Niemcy przy wycofywaniu się z Płocka zniszczyli budynek meteorologiczny oraz baraki, co znacznie wpłynęło na jego funkcjonowanie. Po zakończeniu wojny, lotnisko przez długi czas ograniczało się jedynie do roli lądowiska.
W latach 1952-1957 Aeroklub Warszawski prowadził na tym lotnisku szkolenie dla spadochroniarzy, co przyczyniło się do wzrostu działalności sportowej w regionie. W 1963 roku na lotnisku wzniesiono podwójny hangar, który do dziś służy użytkownikom obiektu. Do tej pory na płockim lotnisku sportowym przeszkolono już ponad 500 szybowników, około 100 pilotów samolotowych oraz wiele osób zajmujących się modelarstwem lotniczym, co podkreśla jego znaczenie w kształtowaniu kadry lotniczej w Polsce.
W przeszłości z infrastruktury lotniska korzystała m.in. Fabryka Maszyn Żniwnych, która współdziałała z lokalnymi rolnikami, organizując lotnicze pogotowie techniczne dla kombajnów w czasie żniw. Dodatkowo, Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych wykorzystywało lotnisko do patrolowania swoich tras przesyłowych w skali krajowej, co potwierdza jego strategiczne znaczenie również w kontekście przemysłowym.
Kwestia rozbudowy
W historii Płocka idea rozbudowy lotniska o znaczeniu krajowym ma swoje korzenie już w czasach II wojny światowej. W tym okresie Niemcy zaczęli prezentować koncepcje mające na celu modernizację lokalnego portu lotniczego. Jednak obecnie widać, że Komisja Europejska wydaje się być sceptycznie nastawiona do przyznawania dotacji unijnych dla powstających lotnisk regionalnych w Polsce. Przykładem jest sytuacja dotycząca pobliskiego lotniska w Toruniu, gdzie sugerowane są alternatywne kierunki działania.
Komisja radzi Polsce, aby lepiej skorzystała z istniejących portów lotniczych, takich jak Port lotniczy Bydgoszcz-Szwederowo, Lotnisko Chopina w Warszawie, Port lotniczy Łódź-Lublinek oraz Port lotniczy Warszawa-Modlin. Zamiast inwestować w nowe budowy, zaleca się skupienie na intensywnych modernizacjach infrastruktury komunikacyjnej, zarówno kolejowej, jak i drogowej, co przyczyniłoby się do lepszej dostępności dla lokalnych użytkowników.
Piknik lotniczy
Od 2007 do 2013 roku oraz ponownie od 2019 roku, w miesiącu czerwcu w Płocku odbywają się niezwykle interesujące pikniki lotnicze. Na tych wydarzeniach goście mogą cieszyć się niezwykłymi pokazami akrobacyjnymi samolotów, skokami spadochroniarzy, a także wystawami różnorodnych maszyn latających, samochodów i motocykli. Dla chętnych, w trakcie imprezy, dostępne były również opcje lotów nad miastem samolotami takimi jak Antonow An-2, PZL Wilga oraz Kukuruźnik (Po-2).
Katastrofa samolotu Christen Eagle II
18 czerwca 2011 roku miała miejsce tragiczna katastrofa lotnicza samolotu Christen Eagle II oznaczonego jako N54CE. W trakcie wykonywania akrobacji, maszyna niefortunnie spadła do wody. Niestety, w wyniku tego wypadku zginął pilot, Marek Szufa.
Katastrofa samolotu Jak-52
Kolejna tragiczna katastrofa miała miejsce 15 czerwca 2019 roku podczas tych samych pokazów. Samolot Jak-52, o znakach rejestracyjnych SP-YDD, wpadł do wody w trakcie wykonywania ewolucji nad rzeką Wisłą. W wyniku zdarzenia zginął 58-letni niemiecki pilot Ralf (buri) Buresch, który doznał wielonarządowych obrażeń. Po tym wypadku zdecydowano o przerwaniu pokazu.
Przypisy
- Wypadek samolotu Jak-52 na pokazach lotniczych w Płocku. [online], aviation24.pl, 15.06.2019 r. [dostęp 21.06.2020 r.]
- Płock. Samolot spadł do rzeki w trakcie pokazu - Wiadomości [online], wiadomosci.radiozet.pl [dostęp 15.06.2019 r.]
- Marek Szufa nie żyje. Wypadek w Płocku. [dostęp 19.06.2011 r.]
- Rejestr lotnisk i ewidencja lądowisk. Urząd Lotnictwa Cywilnego. [dostęp 17.09.2016 r.]
- Art. 54. Lotniska użytku publicznego i użytku wyłącznego. LexLege. [dostęp 24.01.2016 r.]
- Lotnisko Płock-Kostrogaj. dlapilota.pl. [dostęp 24.01.2016 r.]
- Dane lotniska. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. [dostęp 24.01.2016 r.]
- LPR: Przekazanie bazy w Płocku. lotniczapolska.pl. [dostęp 24.01.2016 r.]
- Historia i rozwój AZM. Aeroklub Ziemi Mazowieckiej. [dostęp 24.01.2016 r.]
- Konrad Niklewicz: "Bruksela odradza Polsce mnożenie lotnisk", Gazeta.pl, 24.01.2007 r. Link sprawdzony 04.10.2007 r.
- "Religa: W ciągu miesiąca wyłonimy dostawcę śmigłowców dla pogotowia", Gazeta.pl, 22.09.2007 r. Link sprawdzony 04.10.2007 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Płock (stacja kolejowa) | Most im. Legionów Piłsudskiego | Lądowisko Płock-Szpital | Płock Radziwie | Most Solidarności w PłockuOceń: Lotnisko Płock