Most Solidarności w Płocku


Most Solidarności to niezwykle ważny obiekt inżynieryjny, który łączy brzegi Wisły w Płocku. Jest to most wantowy, który stanowi kluczowy element Trasy ks. Jerzego Popiełuszki. Dzięki jego lokalizacji, bezpośrednio wpływa na płynność komunikacyjną w obrębie dwóch drog krajowych, a mianowicie drogi krajowej nr 60 oraz drogi krajowej nr 62.

Realizacja budowy tego mostu wiązała się z inwestycją o łącznym koszcie 190 mln zł, co podkreśla jego znaczenie zarówno z punktu widzenia infrastruktury, jak i z perspektywy rozwoju regionalnego.

Historia i lokalizacja mostu

Most Solidarności w Płocku, który przebiega nad rzeką Wisłą, został stworzony jako kluczowy element trasy ks. Jerzego Popiełuszki. Stanowi on wschodnie obejście miasta Płocka, zlokalizowane w ciągu dróg krajowych nr 60 oraz nr 62. Trasa ta była celowo zaprojektowana jako nowe przebiegi tych dróg na terenie Płocka.

Inwestycja nosząca nazwę „Budowa II przeprawy mostowej przez rzekę Wisłę w Płocku wraz z dojazdami” w pełni realizuje ideę południowej części północnej obwodnicy Płocka. Pomysł budowy mostu zrodził się na początku lat 90. XX wieku, a jego głównym celem była poprawa sytuacji komunikacyjnej w mieście Płocku oraz okolicach.

Trudności w komunikacji wynikały głównie z znacznego wzrostu natężenia ruchu drogowego, szczególnie w rejonie mostu im. Legionów Marszałka Józefa Piłsudskiego, który został wybudowany w 1938 roku i również znajduje się w ciągu dróg krajowych nr 60 i nr 62. Projekt mostu został wyłoniony w wyniku międzynarodowego konkursu.

Realizacja budowy rozpoczęła się w lipcu 2002 roku, a zakończona została w październiku 2007 roku. Zaledwie miesiąc przed jego otwarciem zakończono modernizację ul. Wyszogrodzkiej, która stanowi dojazd do przeprawy na prawym brzegu Wisły. Uroczystość otwarcia mostu miała miejsce 13 października 2007 roku, prowadzona przez ówczesnego premiera RP Jarosława Kaczyńskiego.

W pierwszych dwóch latach użytkowania (2007-2009) most łączył ul. Wyszogrodzką (od węzła „Wyszogrodzka” – Rondo Wojska Polskiego) na prawym brzegu Wisły, w dzielnicy Podolszyce Południe, z ul. Dobrzykowską (do węzła „Dobrzykowska” – Rondo 19 pp. Odsieczy Lwowa) na lewym brzegu, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 575, w sąsiedztwie osiedla Radziwie.

Cała trasa ks. Jerzego Popiełuszki została oddana do użytku w październiku 2009 roku, po zakończeniu budowy dojazdu do mostu, który łączy ul. Dobrzykowską (węzeł „Dobrzykowska” – Rondo 19 pp. Odsieczy Lwowa) z ul. Kutnowską (węzeł „Góry” – rondo), również na lewym brzegu Wisły.

Most Solidarności, włączony do sieci dróg krajowych nr 60 oraz 62 w październiku 2010 roku, jest istotną inwestycją ze względu na swoją kompleksowość oraz realizację w trudnych warunkach terenowych. Całkowita długość projektowanych dróg, w tym zmodernizowanego odcinka ul. Wyszogrodzkiej, wynosi 11,639 km.

Trasa ks. Jerzego Popiełuszki ma długość 9,603 km. Rozpoczyna się na lewym brzegu Wisły od węzła „Góry” (rondo), łącząc się z ul. Kutnowską w dzielnicy Góry, następnie przebiega pod wiaduktem ul. Ciechomickiej oraz przez dolinę Wisły (osiedla Pradolina Wisły). Kolejnym punktem jest węzeł „Dobrzykowska”, gdzie krzyżuje się z ul. Dobrzykowską, a następnie następuje przeprawa przez Wisłę w odległości około 2,8 km w górę rzeki od Mostu im. Legionów Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Na prawym brzegu Wisły trasa przebiega nad ul. Grabówka, wznosząc się po skarpy wiślanej, i kończy się na węźle „Wyszogrodzka” (Rondo Wojska Polskiego), łącząc się z ul. Wyszogrodzką w dzielnicy Podolszyce Południe. Cała trasa wchodzi w skład zaprojektowanej obwodnicy północnej Płocka, która ma długość około 20 km.

Ten projekt jest kluczowym elementem modernizacji drogowej Płocka, mającym na celu zaspokojenie pilnych potrzeb komunikacyjnych i stworzenie kompleksowego rozwiązania dla tranzytowego ruchu drogowego. Most Solidarności jest nie tylko ważną inwestycją dla miasta, ale także dla całego kraju, usprawniając komunikację między regionami po obu stronach Wisły i wspierając transport produktów naftowych z płockich zakładów PKN Orlen S.A.

Przeprawa mostowa nie tylko poprawia komunikację dla transportu ciężkiego, ale także umożliwia rozwój międzynarodowego tranzytu drogowego między zachodnią Europą a krajami nadbałtyckimi, prowadzonego poprzez drogę krajową nr 60 przez Wisłę w Płocku.

Dane techniczne – opis konstrukcji

Most Solidarności w Płocku to obiekt inżynieryjny o imponujących wymiarach i nowoczesnych rozwiązaniach konstrukcyjnych. Główne przęsło to najdłuższe przęsło w Polsce, osiągające rekordową rozpiętość wynoszącą 375 metrów. Dodatkowo most ten jest największym mostem wantowym w kraju i wyróżnia się na tle innych podwieszonych konstrukcji dzięki wyjątkowym rozwiązaniom projektowym.

Co istotne, odciągi, czyli wanty, są usytuowane jedynie w osi podłużnej mostu, co nadaje mu smukły wygląd oraz delikatność. Dodatkowym atutem jest to, że widok z jezdni i chodników nie jest niczym zakłócany. Jednym z kluczowych aspektów tego mostu jest to, że stalowe pylony nie stanowią jedności konstrukcyjnej z podporą, co czyni go unikalnym w Polsce.

W pierwotnej wersji most miał być zbudowany z połączeniami na śruby sprężające. Zmiana koncepcji na połączenia spawane została zaproponowana przez Jana Wyrębkowskiego, który kierował zespołem inżynierów. Wspólnie opracowali oni szczegółowe rozwiązania związane z montażem mostu, co przyniosło znaczne oszczędności w kosztach budowy, zachowując jednocześnie jego pierwotny kształt.

Do budowy mostu zastosowano nowoczesny system podwieszania Fryssinet HD2000, co pozwoliło na precyzyjny montaż przy jednoczesnym dbałości o zabezpieczenie antykorozyjne. W skład podwieszenia wchodzi 56 cięgien, każda o nośności rzędu 279 kN, a ich maksymalna długość wynosi aż 190 m.

Most zaprojektowano z myślą o dużych obciążeniach, a jego powierzchnia cechuje się wymiarami 27,5 metra szerokości, co obejmuje zarówno jezdnie dla pojazdów, jak i ścieżki rowerowe oraz chodniki. Na moście zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań, co sprawia, że jego budowa była przedsięwzięciem o dużej skali trudności.

Most składa się z trzech głównych części: lewobrzeżnego mostu dojazdowego, samego mostu podwieszonego, oraz prawobrzeżnego mostu estakadą. Łączna długość całej konstrukcji wynosi 1712 metrów, co czyni go nie tylko imponującym pod względem rozmiarów, ale i techniki budowy.

Dane techniczne – tabele

WymiaryWartości
Najdłuższe przęsło375 m
Całkowita długość mostu podwieszonego615 m
Długość mostu po lewej stronie585 m
Długość mostu po prawej stronie512 m
Łączna długość1712 m
Szerokość całkowita mostu27,5 m
Szerokość mostu po prawej stronie2 × 11,12 m
Szerokość jezdni2 × 8,8 m
Szerokość jezdni mostu po prawej stronie2 × 8,6 m
Szerokość ciągów pieszych i rowerowych2 × 2,5 m
Szerokość chodnika roboczego2 × 0,9 m
Szerokość pasa rozdzielającego2,5 m
Wysokość pylonów63,7 m

W tabelach znajdują się szczegółowe informacje na temat wymiarów mostu, jego przęseł oraz zastosowanych materiałów budowlanych.

Typ mostuRozpiętość przęseł
Most lewobrzeżny5 × 58,5 m + 5 × 58,5 m
Most podwieszony2 × 60 m + 375 m + 2 × 60 m
Most prawobrzeżny45 m + 7 × 60 m + 47 m
Cały most5 × 58,5 m + 5 × 58,5 m + 2 × 60 m + 375 m + 2 × 60 m + 45 m + 7 × 60 m + 47 m
ElementyMateriał konstrukcjiIlość elementów
Przęsła mostu lewobrzeżnegoStal + beton (konstrukcja zespolona)10
Przęsła mostu podwieszonegoStal5
Przęsła mostu prawobrzeżnegoStal + beton (konstrukcja zespolona)9
Przęsła całego mostuKonstrukcja zespolona, stal, konstrukcja zespolona24
PylonyStal2
Podpory całego mostuŻelbet33

W projekcie zastosowano także liczne udogodnienia, takie jak iluminacja oraz systemy monitorowania, co sprawia, że most Solidarności stanowi przykład nowoczesnej architektury i inżynierii.

Warto wspomnieć, że realizację dużej części robót budowlanych, jak i projekt, nadzorowała Mostostal Płock, co podkreśla znaczenie lokalnych firm w wielkich projektach inżynieryjnych.

Na koniec warto dodać, że most spaja nie tylko brzegi Wisły, ale także miejsca takie jak dzielnica Borowiczki, dla których stanowi istotny element komunikacyjny.

Projektanci, wykonawcy i nadzór naukowy

Most podwieszony, który łączy lewobrzeżny most dojazdowy, został zaprojektowany przez zespół specjalistów, w którego skład wchodzili: Nikola Hajdin, pełniący rolę głównego projektanta, oraz Bratislav Stipanić, który był współprojektantem mostu. Obaj architekci pochodzą z Belgradu w Serbii. W projekcie aktywnie uczestniczył również Józef Krawczyk, pełniący obowiązki dyrektora i koordynatora projektu. Wszyscy projektanci współpracowali z firmą Budoplan Sp. j. z Płocka.

Realizacją budowy mostu zajmowało się Konsorcjum, w którego skład weszły: Mosty-Łódź S.A. jako Lider oraz Mosty Płock S.A.. Koordynację prac budowlanych sprawował Stanisław Pawelski, dyrektor budowy mostu z ramienia konsorcjum.

Prawobrzeżny most, w tym jego estakada dojazdowa, została zaprojektowana przez firmę Profil Sp. z o.o. z Warszawy, a głównym projektantem był Tadeusz Stefanowski. To Konsorcjum składające się z Budimex-Dromex S.A. (lider z Warszawy) oraz Polbud-Pomorze Sp. z o.o. z Łącka i Pakości, zajmowało się jej budową.

W dniach 22-25 października 2005 roku, zespół Katedry Mostów Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej przeprowadził obciążenie próbne mostu głównego.

Nadzór naukowy nad budową mostu podwieszonego, który znajduje się na Wiśle w Płocku, sprawował Zakład Mostów Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej.

Przypisy

  1. Jan Wyrębkowski. Kulisy Mostu Solidarności. „Nasz Płock”. 3 (88), s. 11, 05.2013 r. Płock: „Sto-Press @ Verba Veritatis”. ISSN 1731-5484. OCLC 830535168. [dostęp 22.06.2013 r.]
  2. Jan Bliszczuk: Podwieszony most przez Wisłę w Płocku. Wrocław: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2007, s. 39-62.
  3. Jan Bliszczuk: Podwieszony most przez Wisłę w Płocku. Wrocław: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2007, s. 67.
  4. Jan Bliszczuk: Podwieszony most przez Wisłę w Płocku. Wrocław: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2007, s. 41.
  5. Jan Bliszczuk: Podwieszony most przez Wisłę w Płocku. Wrocław: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2007, s. 37.
  6. System podwieszenia HD2000. freyssinet.pl. [dostęp 17.12.2010 r.]
  7. Skręcać czy spawać – doświadczenia z budowy mostu wantowego w Płocku. mostypolskie.pl. [dostęp 25.11.2010 r.]
  8. Podwieszony most przez Wisłę w Płocku. mostypolskie.pl. [dostęp 25.11.2010 r.]
  9. Nowe mosty w Koninie i Płocku. budownictwoinżynieryjne.pl. [dostęp 28.11.2010 r.]
  10. Obwodnica północna. inwestycje.plock.org.pl. [dostęp 16.12.2010 r.]
  11. „Budowa dróg dojazdowych (krajowych) do II przeprawy mostowej w Płocku. Budowa odcinka IV”. ump.pl. [dostęp 16.12.2010 r.]
  12. „Budowa dróg dojazdowych (krajowych) do II przeprawy mostowej w Płocku. Etap I. Budowa odcinka I i II”. ump.pl. [dostęp 16.12.2010 r.]
  13. Ireneusz Wyrzykowski. mostypolskie.pl. [dostęp 31.05.2012 r.]
  14. Stanisław Maciąg. mostypolskie.pl. [dostęp 31.05.2012 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Lotnisko Płock | Płock (stacja kolejowa) | Most im. Legionów Piłsudskiego | Lądowisko Płock-Szpital | Płock Radziwie

Oceń: Most Solidarności w Płocku

Średnia ocena:4.98 Liczba ocen:5