Polikarp Adamiec, człowiek o niezwykłej pasji do latania, urodził się 2 sierpnia 1929 roku w Płocku. Jego życie to historia pełna sukcesów i wyzwań, które stawiał czoła zarówno w powietrzu, jak i na ziemi.
Był nie tylko znakomitym pilotem szybowcowym i samolotowym, ale również urzędnikiem administracji publicznej. Jego osiągnięcia w lotnictwie oraz działalność w administracji to przykład zaangażowania i oddania dla swojej pracy.
Niestety, Polikarp Adamiec zmarł 4 września 2019 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie bogate dziedzictwo, które inspiruje kolejne pokolenia.
Życiorys
W 1948 roku Polikarp Adamiec zakończył edukację w szkole szybowcowej znajdującej się w Goleszowie, a także odbył szkolenie pilota samolotowego, jak również kurs na pilota instruktora w Jeleniej Górze. W latach 1951–1960 swoją karierę zawodową związał z Aeroklubem Warszawskim, gdzie początkowo był zatrudniony przez Ligę Lotniczą. W tym czasie uzyskał wiele prestiżowych uprawnień, w tym pilota samolotowego i instruktora, a także sportowego instruktora samolotowego pierwszej klasy oraz instruktora szybowcowego.
W 1951 roku otrzymał srebrną Odznakę Szybowcową, co stanowiło powód do dużej dumy. Już od 1957 roku Adamiec pełnił funkcję instruktora samolotowego oraz stał się członkiem zarządu Aeroklubu. Reprezentując klub, odniósł znaczące sukcesy, w szczególności w 1960 roku, kiedy to zdobył wicemistrzostwo Polski w lotnictwie sportowym na zawodach organizowanych w Krakowie. Był także istotną częścią tzw. trójki Warszewskiej, która wspólnie z Zdzisławem Dudzikiem i Józefem Menetem aktywnie uczestniczyła w pokazach lotniczych wykonywanych na samolotach Zlín Z-26.
Okres od 1960 do 1997 roku spędził, pracując dla Ministerstwa Komunikacji, gdzie zajmował różne stanowiska. Początkowo pracował w Zarządzie Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych do 1964 roku, a następnie jako starszy inspektor w departamencie Lotnictwa Cywilnego do 1970 roku. W niedługim czasie został wskazany jako zastępca członka Głównej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. W 1991 roku zajmował kluczową pozycję głównego inspektora Personelu Lotniczego w Głównym Inspektoracie Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji, pełniąc tę funkcję aż do przejścia na emeryturę w 1997 roku. W międzyczasie zdobył dodatkowe kwalifikacje, kończąc kurs prawniczy w 1965 roku i uzyskując uprawnienia radiotelegrafisty w 1967 roku.
Na przełomie lat 1973-1974 był odpowiedzialny za kierowanie bazą lotniczą PZL w czasie akcji agrolotniczej w Egipcie i Sudanie, co znacznie wzbogaciło jego doświadczenie zawodowe. Po zakończeniu kariery urzędniczej Polikarp Adamiec nie zerwał kontaktu z lotnictwem i przez kilka lat związany był z takimi firmami jak White Eagle Aviation (1997–2002), Airpolonia (2002–2005) oraz Prima Charter (2005–2008).
Polikarp Adamiec został pochowany na cmentarzu w Wilanowie, co stanowi symboliczny koniec jego pasjonującej kariery i życia poświęconego lotnictwu.
Pozostali ludzie w kategorii "Polityka i administracja":
Józef Kalinowski (polityk) | Estera Golde-Stróżecka | Ludwik Krasiński (komunista) | Anna Kochanowska | Marek Martynowski | Dominik Smyrgała | Elżbieta Bojanowska | Jerzy Gościcki | Eugeniusz Adamkowski | Jacek Pawłowicz | Zenon Wiśniewski (polityk) | Jan Edward Nowodworski | Wiesław Kossakowski | Ryszard Dobieszak | Witold Antonowicz | Kazimierz Kühn | Edward Jędruszewski | Mirosław Milewski (ur. 1966) | Wioletta Kulpa | Paweł LewinsonOceń: Polikarp Adamiec