Henryk Borowski


Henryk Borowski, urodzony 14 lutego 1910 roku w Płocku, to wybitna postać w polskiej kulturze. Jego dorobek artystyczny obejmuje zarówno teatr, jak i film, a jego talent mniej znany dziś, nadal inspiruje wielu widzów i artystów.

Zmarł 13 listopada 1991 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie ślady, które zasługują na pamięć i uznanie.

Życiorys

Henryk Borowski rozpoczął swoją edukację artystyczną w Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława Jagiełły w Płocku. Po ukończeniu szóstej klasy rodzina Borowskich zdecydowała się na przeprowadzkę do Warszawy, gdzie w 1934 roku Henryk zakończył naukę w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej. Swoje umiejętności aktorskie doskonalił pod okiem takich mentorów jak Stanisława Wysocka, Juliusz Osterwa, Leon Schiller oraz Stefana Jaracza.

Przed wybuchem II wojny światowej, Borowski brał udział w działaniach teatralnych, występując w wileńskim Teatrze na Pohulance w latach 1934–1937, a następnie w Teatrze Miejskim we Lwowie (1937–1938) oraz Teatrze Buffo w Warszawie (1938–1939). Po wybuchu wojny, w czasie okupacji niemieckiej, zajmował się pracą fizyczną, ale nie porzucił artystycznej pasji. Angażował się w konspiracyjne życie kulturalne stolicy. Dzielnie walczył podczas powstania warszawskiego.

Po zakończeniu działań wojennych, Henryk Borowski kontynuował swoją karierę jako aktor w teatrach łódzkich, takich jak Wojska Polskiego w latach 1945–1949 i Kameralnym Domu Żołnierza w 1949 roku. Później przeniósł się do Warszawy, gdzie występował w Teatrze Współczesnym (1949–1958, 1960–1991) oraz Teatrze Polskim (1958–1960). Dodatkowo, jego talent można było podziwiać w spektaklach Teatru Telewizji oraz w słuchowiskach produkowanych przez Polskie Radio.

W latach 1947-1958 Henryk Borowski pełnił również rolę wykładowcy w warszawskiej PWST, przekazując swoją wiedzę i doświadczenie młodszym pokoleniom artystów. W 1979 roku został uhonorowany tytułem członka zasłużonego SPATiF-ZASP. Zmarł w Warszawie, a jego miejsce spoczynku znajduje się na cmentarzu parafialnym w Starych Babicach.

Filmografia

Henryk Borowski to postać, która ma bogaty dorobek filmowy od 1946 do 1988 roku. Jego kariera aktorska została zaznaczona w wielu znakomitych produkcjach, które przyczyniły się do jego sławy i uznania w branży filmowej.

  • 1946: Zakazane piosenki – wykonawca wyroku na Marii Kędziorek,
  • 1949: Za wami pójdą inni – profesor Brzozowski,
  • 1950: Miasto nieujarzmione – nazwisko pojawia się w napisach „Robinsona warszawskiego”,
  • 1954: Trudna miłość – Bielecki,
  • 1954: Autobus odjeżdża 6.20 – Słaboński, kier. działu kadr w hucie „Bolesław”,
  • 1954: Domek z kart – redaktor gazety,
  • 1956: Pożegnanie z diabłem – Maciej Rubach, ojciec Jasia,
  • 1957: Król Maciuś I – minister spraw wewnętrznych,
  • 1959: Kamienne niebo – profesor,
  • 1960: Krzyżacy – Zygfryd de Löwe, komtur Szczytna,
  • 1962: I ty zostaniesz Indianinem – Jerzy Kubiak, ojciec Mirka,
  • 1966–1968: Klub profesora Tutki – sędzia, rozmówca profesora Tutki,
  • 1966: Mistrz – mecenas,
  • 1967: Tortura nadziei – inkwizytor,
  • 1968: Hrabina Cosel – minister Adolf Magnus Hoym,
  • 1968: Hrabina Cosel (serial) – minister Adolf Magnus Hoym,
  • 1969: Pożarowisko – Warecki, kolega Rojeckiego,
  • 1970: Epilog norymberski – Joachim von Ribbentrop,
  • 1972: Kopernik – Tiedemann Giese,
  • 1972: Kopernik – Tiedemann Giese (odc. 3),
  • 1972: Wesele – Dziad,
  • 1972: Kaprysy Łazarza – Jacenty,
  • 1975: Noce i dnie – Klemens, stryj Bogumiła,
  • 1984: 5 dni z życia emeryta – emeryt Brodowski, kawiarniany znajomy Bzowskiego,
  • 1985: Jezioro Bodeńskie – Wildermayer,
  • 1988: Alchemik – ojciec Salezy,
  • 1988: Alchemik Sendivius – ojciec Salezy.

Jego różnorodne role pokazują umiejętność adaptacji do różnych postaci, co czyni go jednym z większych talentów w polskim kinie. Długotrwała kariera aktorska Borowskiego pozostawia trwały ślad w pamięci widzów i wpłynęła na rozwój polskiej kinematografii.

Teatr Telewizji

W historiach związanych z Teatrem Telewizji, Henryk Borowski odgrywał znaczącą rolę, wcielając się w wiele różnorodnych postaci. Jego dokonania są bogate w niezwykłe kreacje, które na zawsze pozostaną w pamięci widzów.

  • 1957: Julietta ze snów – Georges Neveaux – reżyseria: Czesław Szpakowicz,
  • Goście o zmierzchu – Krystyna Salaburska – reżyseria: Władysław Sheybal,
  • 1958: Zawieja – Wiera Panowa – reżyseria: Stanisław Wohl,
  • 1960: Zemsta – Aleksander Fredro – reżyseria: Jerzy Kreczmar,
  • Amy Foster – Joseph Conrad Korzeniowski – reżyseria: Adam Hanuszkiewicz,
  • 1961: Rzecz o teatrze – Johann Wolfgang von Goethe – harfiarz – reżyseria: Stanisław Wohl,
  • 1962: Krzyżówka – Michał Choromański – sąsiad – reżyseria: Jerzy Gruza,
  • Męczeństwo Piotra Ohey’aSławomir Mrożek – Piotr Ohey – reżyseria: Erwin Axer,
  • Pan Topaz – Pagnol Marce – Muche – reżyseria: Edward Dziewoński,
  • 1963: Szkoda wąsówLudwik A. Dmuszewski – reżyseria: Tadeusz Aleksandrowicz,
  • Dym – William Faulkner – reżyseria: Ludwik René,
  • Pierwszy dzień wolnościLeon Kruczkowski – reżyseria: Adam Hanuszkiewicz,
  • Szelmostwa Skapena – Molier – Argant – reżyseria: Jan Kulczyński,
  • 1964: Ślub – Andrzej Górny – reżyseria: Adam Hanuszkiewicz,
  • Ostry dyżur – Jerzy Lutowski – reżyseria: Andrzej Szafiański,
  • Mistrz – Zdzisław Skowroński – reżyseria: Jerzy Antczak,
  • 1965: Ifigenia w Taurydzie – Johann Wolfgang Goethe – postać: król Taurydy Toas, reżyseria: Erwin Axer,
  • Volpone – Ben Jonson – reżyseria: Zygmunt Hübner,
  • Szósty lipca – Szatrow Michał – postać: Aleksandrowicz – reżyseria: Jerzy Krasowski,
  • Stanisław i Bogumił – Dąbrowska Maria – postać: Henryk, Opat Waltenburski – reżyseria: Jerzy Krasowski,
  • Głos – Zdzisław Skowroński – postać: Delegat I – reżyseria: Jerzy Antczak,
  • Adwokat i róże – Jerzy Szaniawski – reżyseria: Andrzej Łapicki,
  • Damy i huzary – Aleksander Fredro – reżyseria: Józef Słotwiński,
  • 1966: AszantkaWłodzimierz Perzyński – postać: Wuj Bratkowski – reżyseria: Stanisław Brejdygant,
  • Dwie humoreski o stosunku do zwierząt – Sławomir Mrożek – postać: Staruszek – reżyseria: Erwin Axer,
  • Horsztyński – Juliusz Słowacki – postać: Ojciec Prokop – reżyseria: Jerzy Kreczmar,
  • Skowronek – Jean Anouilh – postać: Cauchon – reżyseria: Jerzy Antczak,
  • 1967: KartotekaTadeusz Różewicz – postać: Ojciec – reżyseria: Konrad Swinarski,
  • Antygona – Sofokles – postać: Posłaniec – reżyseria: Jerzy Gruza,
  • Król Edyp – Sofokles – postać: Posłaniec – reżyseria: Jerzy Gruza,
  • Stawka większa niż życie (odc. Cicha przystań) – postać: Hotelarz Tietz – reżyseria: Andrzej Konic,
  • 1968: Drewniany talerz – Edmund Morris – postać: Glenn – reżyseria: Jan Bratkowski,
  • Grube rybyMichał Bałucki – postać: Pagatowicz – reżyseria: Jerzy Rakowiecki,
  • Sędzia Irving – według Roberta Penna Warrena – postać: Willy Stark – reżyseria: Andrzej Konic,
  • Gruszeczka, czyli wizyta obcej pani – Stanisława Fleszarowa-Muskat – postać: Cieślak – reżyseria: Józef Słotwiński,
  • Grający pomnik – Maciej Patkowski – postać: Ojciec Anny – reżyseria: Jan Bratkowski,
  • Trąd w pałacu sprawiedliwości – Ugo Betti – postać: Croz – reżyseria: Gustaw Holoubek,
  • Spóźnione kwiaty – Anton Czechow – postać: Nikifor – reżyseria: Anatolij Nall,
  • 1969: Kollokacja – Józef Korzeniowski – postać: Pan Cepowski – reżyseria: Maryna Broniewska,
  • Konsul Bernick – Henrik Ibsen – postać: Krap – reżyseria: Jan Bratkowski,
  • Burza – Aleksander Ostrowski – postać: Kuligin – reżyseria: Jan Kulczyński,
  • Epilog norymberski – Jerzy Antczak – postać: Ribbentrop – reżyseria: Jerzy Antczak,
  • 1970: Powrót o 7-ej – Robert C. Sherriff – postać: Inspektor – reżyseria: Andrzej Konic,
  • Dziewczęta z Nowolipek (część II – Kwiryna) – Pola Gojawiczyńska – reżyseria: Stanisław Wohl,
  • Dziewczęta z Nowolipek (część IV – Amelka) – Pola Gojawiczyńska – postać: Aptekarz – reżyseria: Stanisław Wohl,
  • Balladyna – Juliusz Słowacki – postać: Pustelnik – reżyseria: Ewa Petelska, Czesław Petelski,
  • Trąd w pałacu sprawiedliwości – Ugo Betti – postać: Croz – reżyseria: Gustaw Holoubek,
  • Żaglowce, białe żaglowceJarosław Abramow-Newerly – postać: Major – reżyseria: Kazimierz Braun,
  • Pan Tadeusz (Księga II – Zamek) – Adam Mickiewicz – postać: Gerwazy – reżyseria: Adam Hanuszkiewicz,
  • 1977: Przed burzą – Ryszard Frelek, Włodzimierz Kowalski – postać: lord Halifax – reżyseria: Roman Wionczek.

Każda z wymienionych produkcji podkreśla wszechstronność oraz talent Borowskiego, który w różnych rolach zachwycał widzów i twórców.

Radio

Henryk Borowski był aktywnym uczestnikiem radiowego świata sztuki, występując w różnorodnych słuchowiskach. Jego charakterystyczny głos można było usłyszeć w audycjach stworzonych przez znane postacie, takie jak Jacek Janczarski oraz Adam Kreczmar.

W jednym z bardziej znanych słuchowisk, Saga Rodu Wymęga-Zarawiejskich, wcielił się w postać pradziada Huberta, co przyczyniło się do jego dalszej popularności wśród słuchaczy.

Ordery i odznaczenia

Henryk Borowski zdobył liczne odznaczenia, które są dowodem jego zaangażowania i osiągnięć w różnych dziedzinach. Oto lista jego orderów i odznaczeń:

  • Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski przyznany w 1973 roku,
  • Złoty Krzyż Zasługi, otrzymany 15 lipca 1954 roku,
  • Warszawski Krzyż Powstańczy,
  • Medal 30-lecia Polski Ludowej,
  • Medal 10-lecia Polski Ludowej, otrzymany 19 stycznia 1955 roku,
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej z 1978 roku,
  • Odznaka „Zasłużony Działacz Kultury”, przyznana w 1976 roku,
  • Złota Odznaka honorowa „Za Zasługi dla Warszawy”.

Nagrody

Henryk Borowski, uznawany za jednego z najbardziej utalentowanych aktorów swojego pokolenia, zdobył wiele prestiżowych nagród na przestrzeni swojej kariery. Jego osiągnięcia obejmują:

  • 1953 – przyznanie Nagrody Państwowej III stopnia (zespołowej) za jego niezapomnianą rolę Mariana Korbickiego w spektaklu „Domek z kart” w Teatrze Współczesnym w Warszawie,
  • 1970 – wyróżnienie przez Komitet ds. PRiTV za wybitne kreacje aktorskie w spektaklach Teatru TV,
  • 1971 – otrzymanie nagrody ministra kultury i sztuki I stopnia za wyjątkowe osiągnięcia w dziedzinie aktorstwa,
  • 1973 – ponowne uznanie przez Komitet ds. PRiTV za wybitne aktorstwo w Teatrze TV,
  • 1977 – zdobycie nagrody teatralnej tygodnika „Przyjaźń” za rolę Kelina Ababija w sztuce „Największa świętość” autorstwa Iona Drucego, przedstawionej w Teatrze Współczesnym w Warszawie,
  • 1977 – przyznanie Złotej Syrenki,
  • 1977 – nagroda Miasta Stołecznego Warszawy,
  • 1978 – Grand Prix za najwybitniejszą kreację aktorską na festiwalu za rolę Kelina w „Największa świętość” w Teatrze Współczesnym,
  • 1980 – nagroda przewodniczącego Komitetu ds. PRiTV za wybitne osiągnięcia w programach radiowych i telewizyjnych,
  • 1990 – Złoty Wawrzyn Grzymały.

Każda z tych nagród podkreśla niezwykły talent i zaangażowanie Borowskiego w sztukę aktorską, czyniąc go legendą polskiego teatru.

Przypisy

  1. Uczeń Jagiellonki [online], Encyklopedia teatru polskiego [dostęp 04.01.2024 r.]
  2. Akcja – zapal znicz u aktora [online], Babice24.pl, 30.10.2017 r. [dostęp 09.05.2018 r.]
  3. M.P. z 1955 r. nr 101, poz. 1400 - Uchwała Rady Państwa z dnia 19.01.1955 r. nr 0/196 - na wniosek Ministra Kultury i Sztuki.
  4. M.P. z 1954 r. nr 112, poz. 1564 „w 10 rocznicę Polski Ludowej za zasługi w dziedzinie kultury i sztuki”.
  5. a b c Henryk Borowski w bazie filmpolski.pl

Oceń: Henryk Borowski

Średnia ocena:5 Liczba ocen:21